דנה עמיר | אשת הסנוקר

ארבע פינות שולחן, ושישה כיסים, לצידם עומדת דנה, אוחזת מקל עץ ארוך כשעיניה ממוקדת בסידור הכדורים על השולחן. בעוד דנה מתרכזת במה שחשוב, מחשבותיי שלי משוטטות בין הבנת המשחק, למידת החוקים והתמודדות עם היותי גרועה ואפילו, אני מודה, קצת חסרת סבלנות.
משיחה קצרה בפייסבוק, ועד לבאזזז תקשורתי עצום שהתרחש תוך ימים ספורים, מפה לשם דנה יצאה ללטביה להתחרות ואני נשארתי פה כדי לספר לכם על איך גיליתי עד כמה סנוקר הוא משחק אלגנטי ואינטלגינטי, בדיוק כמו הגבר שכל אחת מאחלת לעצמה.
זו מכה ממש קלה, חשבתי לעצמי. אבל דנה עמדה וחישבה את המהלכים שלה. אני מצידי, בינתיים ניסחתי כמה מהשאלות שרציתי לשאול, וישבתי עם ד״ר גוגל שילמד אותי על רזי המשחק.

מקל ארוך, שני מתחרים, אינטליגנציה ואלגנטיות.

סנוקר. משחק על גבי שולחן מלבני, ביחס של 2 לאחד של משטח הצפחה, עם ששה כיסים: ארבע בפינות השולחן ושניים באמצע כל צלע אורכית של השולחן. בדרך כלל היריבים הם שני שחקנים שמתחרים זה בזה, אך אפשרית גם תחרות קבוצתית של ארבעה שחקנים. המתחרים מכים באמצעות מקלות משחק מיוחדים בכדור הלבן על מנת להכניס לששת החורים את 21 הכדורים האחרים. מטרת המשחק היא לצבור נקודות על ידי הטבעת הכדורים הצבעוניים לכיסים לפי סדר וכללים מוסדרים שמוגדרים בספר חוקי המשחק.
דנה סיימה לחשב, והתפנתה לספר על עצמה.
״אני בת 26, מתגוררת ברמת גן אבל במקור מפתח תקווה. אני עובדת בחברת לוגיסטיקה בתחום המידע ומשלבת בין אימוני סנוקר, יציאות לתחרויות ארציות והשתתפות בטורנירים בין לאומיים״.
 דנה2
איך הגעת לשחק סנוקר? זה לא נשמע כמו חוג פופולרי בקרב תלמידי התיכון...
״הגעתי לענף בעקבות חבר בגיל 14. נתתי מספר מכות וישר התאהבתי. מאז שיחקתי באופן חובבני עד לפני כשנה וחצי כשהחלטתי למנף את עצמי כשחקנית ואת ענף ספורט הביליארד בארץ, בעיקר בתחום הנשים.״
דנה פנתה למאמן תום לימור, מייסד ובעלי ״המכללה לסנוקר״ שמאמן אותה מאז באופן קבוע ותורם באופן משמעותי לשיפור ולהתפתחות ברמת המשחק שלה, לדבריה.
אני לא רואה אותך מזיעה. את בטוחה שזה ספורט?
״וודאי. זה ספורט לכל דבר. סנוקר הוא משחק תחרותי מאוד, בעל אלמנטים של הישגיות, מקצוענות, שאיפה להפגנת יכולת פיזיקלית ומנטלית. אמנם, זהו לא משחק פיסי במיוחד, אז אני לא מזיעה במיוחד (רק מלחץ), אך כן מתקיימים בו כל שאר הסממנים של ספורט. בנוסף, כמו בכל ספורט, מתקיימות אליפויות בכל הקטגוריות ומכל הסוגים: אליפות אירופה, אליפות עולם ועוד.״
ולמה דווקא סנוקר? מה רע בכדורגל?
״המשחק משך אותי ברמה הפסיכולוגית שלו מאוד. התעניינתי והסתקרנתי להבין את החוקיות שמתחת לפני השטח, לכל הדברים הסמויים שמתנהלים במשחק, ולהבין את רזי המשחק. מלבד המטרה הידועה שהיא להכניס כדורים ולסבך את היריב בסנוקרים למיניהם. במשחק צריך להפעיל את החשיבה ברמה הגבוהה ביותר. זה משחק שדורש טקטיקה, תכנון מהלכים ופיתוח חשיבה מרחבית.
יתרון נוסף למשחק שקסם לי עד מאוד, הוא שהמשחק מאפשר לטפל בבעיות קיימות של קשב וריכוז, וככל שמתחילים לשחק בגיל יותר צעיר, המשחק ממקד, ממרכז ומפקס.״
אין ספק שיש תחליף טבעי לרטלין.

ֿLike a Boss

מה עובר לך בראש בזמן המשחק? על מה חושבים?
״סנוקר הוא משחק שדורש 30% יכולת טכנית ופיזית  ו70% יכולת התמודדות פסיכולוגית, חשוב לשמור על רמת ריכוז גבוהה, על כיוון נכון, על נשימות לפי קצב, ואלמנטים פנימיים נוספים. חשוב לתכנן את הדרך והיציאה לכדורים הנכונים, החל מהמהלך הראשון״.
בקושי נתקלתי בסנוקר בארץ, עד כמה הספורט באמת פופולרי?
״הספורט צובר תאוצה נפלאה בתקופה האחרונה ומאוד מתפתח לעומת שנים קודמות. בעולם, סנוקר מאוד מפותח. באנגליה, סין, תיאלנד, ולס ומדינות נוספות, מאוד מקדמים את הענף . לדעתי, אין סיבה שגם בארץ לא יתנו לספורט היפייפה הזה את אותה במה.״ 
 ******************************************
בזמן הקצר שבו דנה משחקת באופן מקצועי היא הספיקה לייצג את ישראל בשלוש אליפויות אירופה (שתי אליפויות לזוגות ואחת ליחידים) ובנוסף , היא היתה לאישה הראשונה שמשתתפת בתחרות מקצועניים וחובבנים ומשחקת מול גברים.  דנה מרשימה ושאפתנית, והיא מספרת עוד עד כמה חשוב לקדם ענ

דנה5

פי ספורט כמו סנוקר.
״יש יתרונות רבים בסנוקר, ואנחנו זקוקים לחשיפה מאסיבית ביותר בכל ענפי המדיה השונים שקיימים בארץ. השתתפות והיענות של כמה שיותר שחקניות תוכל לעזור בפריצת דרך ישראלית לפיתוח הספורט ולהיות אבן דרך בעולם הביליארד הישראלי בדיוק כמו כל כוכבי הביליארד העולמיים. ואני מזמינה את כל מי שמעוניינת לפנות, להתעניין, ולקחת חלק חלוצי״.
לסיכום דנה מוסיפה, ״אין לתאר את התחושה שהיתה לי באליפות אירופה לזוגות רומניה 2014, התחרות הראשונה בה ייצגתי את המדינה בכבוד.  ההתרגשות הזו  שדגל מדינת ישראל נמצא על הווסט שאני לובשת. אין תחושה שמשתווה לזה. כבוד עצום! ״
ואני מוסיפה ומסכמת כמה גאווה זה מביא שיש נשים שמוכנות בידיהן להרים משהו שהן מאמינות בו, שפועלות במלוא המרץ, ומהווה השראה וגאווה נשית, ארצית ולאומית.
המעוניינות להצטרף לדנה עמיר אשת הסנוקר מוזמנות להשאיר פרטים ולקחת חלק בהקמת הענף, פיתוחו והרחבתו.

 

דנה 4
דנה והמבוגר האחראי